مشعل چیست انواع مشعل

مشعل یعنی چه

مشعل یعنی چه؟

مشعل(torch) دستگاهی است که با مخلوط کردن مقدار معینی هوا و سوخت هایی نظیر گاز, گازوئیل ,مازوت, انرژی سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل می کند. مشعل یکی از مهم ترین تجهیزات موتورخانه می باشد عواملی که باعث ایجاد شعله در مشعل ها می شود: شامل هوا, سوخت, جرقه می باشد و اگر هر یک از این عناصر وجود نداشته باشند مشعل روشن نمی شود

نکته:وظیفه اصلی مشعل تامین گرمایش است که بیشترین مورد مصرف آن در موتورخانه ها و ایجاد شعله در بویلرها می باشد.

مشعل ها در انواع مختلف دیگ ها, هیترها, و غیره….. مسئولیت ایجاد گرما را به عهده دارند و به عنوان نخاع هرسیستم گرمایشی شناخته می شوند.
مشعل ها با پاشیدن [ گاز, گازوئیل, مازوت ] و مخلوط آن با هوا و عبور مخلوط سوخت و هوا از شعله پخش کن سپس آتش این مخلوط توسط ترانس جرقه زن, حرارت مورد نیاز را در داخل محفظه احتراق دیگ یا کوره ایجاد می کند.
هر مشعل و دیگ, تعدادی کنترل کننده مانند ترموستات, یون, فتوسل, رله دارد که مقدار و زمان هرکدام از کار های مشعل را کنترل می کند. یکی از بیشترین مصرف های مشعل تامین گرما در دیگ های فولادی , چدنی و انواع کوره می باشد که با توجه به ظرفیت گرمایشی آنها مدل مناسب مشعل انتخاب می شود. معمولا ظرفیت گرمایشی مشعل ها حدود بیست درصد بیشتر از ظرفیت حرارتی کوره و دیگ در نظر گرفته می شود و دلیل آن هم احتمال احتراق ناقص در مشعل می باشد. ظرفیت مشعل ها را روی پلاک خود مشعل می گزارند که ظرفیت نامی مشعل می باشد که معمولا بر حسب کیلوکالری ,کیلووات در ساعت گفته می شود.

تعمیرات مشعل : شما می توانید جهت تعمیرات مشعل به بخش تعمیرات مشعل بروید.

انواع مشعل از نظر استفاده سوخت:

مشعل گازسوز

مشعل گازوئیل سوز

مشعل دوگانه سوز

مشعل سه گانه سوز

مشعل مازوت سوز

مشعل جامد سوز

مشعل گاز سوز

مشعل های گاز سوز از پر کاربردترین گونه ی مشعل ها هستند که در مکانیکی ها ،تاسیسات، موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند. سوخت مورد استفاده آنها گاز شهری یا همان گاز طبیعی می باشد. هوای مورد نیاز احتراق و پرتاب شعله در مشعل های گازسوز توسط یک فن گریز از مرکز یا ونتیلاتور تامین می شود که موتور این فن می تواند از نوع تک فاز یا سه فاز باشد. کنترل هوا در مشعل های گازسوز توسط دمپر صورت می گیرد که در مشعل های کوچک از نوع دستی و در مشعل های بزرگ از نوع موتوری می باشد که توسط سرو موتور کنترل می شود.

این مطلب را از دست ندهید:آموزش راه اندازی مشعل گازسوز

اجزای مشعل ها

کنترل سوخت در مشعل های گازسوز توسط شیر برقی صورت می گیرد که قابلیت وصل ، قطع  ،کنترل دبی سوخت را دارد روی مشعل های گاز سوز 1 رله کنترلی وجود دارد که در صورت کم شدن فشار هوای ورودی و یا زیاد و کم شدن میزان سوخت ورودی مشعل را خاموش می کند. امروزه مشعل ها دارای سیستم هوشمند و پی ال سی می باشند که به صورت خودکار نسبت سوخت و هوا را تنظیم می کند. عمل نگهداری و یکنواخت سازی شعله در مشعل های گازسوز با استفاده از شعله پخش کن که در خروجی نازل سوخت قرار دارد انجام می شود. با تشکیل شعله در مسیر آن یک میله وجود دارد که در اثر برخود حرارت با آن یک جریان الکتریسیته بوجود می آید که در صورت هر گونه تغییر در این جریان شعله خاموش می شود.

مشعل یعنی چه

مشعل گازوئیل سوز

در مشعل های گازوئیل سوز با شروع شدن کار موتور فن شروع به کار می کند فن در مشعل های گازوئیلی الکتروموتور علاوه به حرکت درآوردن فن سانترفیوژ و تامین هوای مورد نیاز احتراق در مشعل, وظیفه به حرکت درآوردن شفت پمپ گازوئیل و انتقال سوخت را نیز بر عهده دارد. در مشعل های گازوئیلی برای تنظیم شعله از سنسور چشمی استفاده می شود که در صورت عدم تشکیل شعله مجموعه فن، پمپ و مشعل را خاموش می کند.

مشعل مازوت سوز

مشعل مازوت سوز یکی از انواع مشعل هایی است که در  پالایشگاه ها و موتور خانه ها استفاده می شود که فرآیند پودر سازی سوخت را به وسیله نازلی که به انرژی زیادی برای انجام این کار دارد, با مدل خاصی طی می شود و همچنین جریان سوخت پودر شده ملتزم به خروج از منطقه زاویه مشخصی از نازل می باشد و قطرات سوخت را به طور یکسان پخش می کند. طرح مخروطی شکل یکی از  باب ترین و معمولی ترین الگوی آن به حساب می آید نکته ی مهمی که در این بخش قابل توجه است, نصب پیش گرمکن موقع استفاده از مشعل مازوت سوز برای پیشگیری از انجماد مازوت در فصل سرما اجباری است،سوخت این مشعل ها همان مازوت(نفت سیاه) یا نفت کوره می باشد.

مشعل چیست

مشعل دو گانه سوز

مشعل های دوگانه سوز توانایی تولید گرما را با سوخت (گاز) و با سوخت مایع (گازوئیل) را دارند.اما اگر مشعلی بتواند علاوه بر این دو نوع گاز گفته شده با سوخت (مازوت )هم کار کند, آن را مشع سه گانه سوز می نامند. در این مشعل ها با کلیدهای قرار گرفته روی بدنه می توان سوخت مورد مصرف مشعل را انتخاب کرد. این مشعل ها در موتورخانه ها و پالایشگاه ها برای تامین گرمایش بویلرها(دیگ بخار) قابل استفاده هستند.

مشعل جامد سوز

مشعل های جامد سوز برای تولید گرمایش توسط سوخت های جامد مثل(زغال سنگ و کک اند,خاک اره , زغال, چوب پارافین و پیه و…) مناسب می باشند. از مشعل های جامد سوز در گذشته استفاده می شد و با بسیاری از سوخت های مایع نظیر گازوئیل و نفت یا گاز استفاده از آنها بسیار محدود شد. استفاده از مشعل های سوخت جامد برای مواردی که امکان دسترسی به سوخت گاز یا گازوئیل  آماده نباشد کاربرد دارد. البته در صنایعی مختلفی چون ذوب آهن و یا واحد های نیروگاهی استفاده از مشعل های جامدسوز همچنان رایج می باشد

عملکرد اصلی مشعل ها

درمشعل های فن دار شروع راندمان بر پایه دستور هیتر یا ترموستات دیگ و  مطابق برنامه زمانبندی رله ی مشعل می باشد, به این ترتیب که ابتدا طبق فرمان رله فن هوادهی مشعل به مدت حدود سی تا شصت ثانیه روشن می شود و سپس ترانس جرقه زن مشعل شروع به تولید جرقه می کند و بعد از آن شیر برقی سوخت مشعل [ مازوت,گاز ,گازوئیل] باز شده و سوخت را از شیر برقی عبور می دهد و وارد محفظه احتراق دیگ یا هیتر می شود. حالا با ایجاد جرقه ترانس شعله در جلوی شعله پخش کن مشعل ایجاد می شود .
پس از ایجاد شعله, دیگه احتیاجی به جرقه یا قوس الکتریکی نیست و با دستور یون یا فوتوسل , کارکرد ترانس جرقه زن متوقف می شود و مشعل به عمل احتراق خود تا زمان رسیدن دستور خاموش شدن از طریق ترموستات ادامه می دهد.

انتخاب ظرفیت مشعل

روش انتخاب torch

با توجه به کامل نبودن عملکرد اشتعال سوخت در مشعل ها و در نظر گرفتن برخی تلفات حرارتی, هنگام انتخاب مشعل , ظرفیت مشعل را حدو د بیست درصد بیشتر از ظرفیت دیگ در نظر می گیریم.
به ازای هر سیصدمتر افزایش ارتفاع از سطح دریا به دلیل کاهش غلظت هوا , راندمان احتراق سوخت انواع مشعل ها حدود چهار درصد کاهش می یابد.
ارزش گرمایی هر متر مکعب (گاز طبیعی )تقریبا معادل Kcal 9200 (کیلو کالری) می باشد.
ارزش حرارتی هر لیتر گازوئیل تقریبا معادل Kcal 8500 (کیلو کالری) می باشد.
ارزش حرارتی هر کیلوگرم(kg) گازوئیل تقریبا معادل Kcal 10500 (کیلو کالری) می باشد.
برای انتخاب مشعل, پس از انتخاب نوع سوخت و ظرفیت مناسب , به قطر لوله شعله پوش مشعل جهت امکان قرار گرفتن در دیگ و نصب مشعل در جلوی دیگ توجه فرمایید.

نکته: اگر شما هم در زمینه تعمیرات و راه اندازی مشعل تخصص ندارید و نیازمند به راه اندازی تعمیر کار مشعل دارید همین الان با ما تماس بگیرید یا به بخش تعمیرات مشعل بروید از طریق فرم اطلاعات خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما ارتباط برقرار کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

تاسیسات47

تعمیرات و راه اندازی دیگ و مشعل و بازسازی مشعل و تابلوبرق